Logo Tasarımı

Bir firmanın yaptığı işlerdeki imzası olan logo tasarımı aynı zamanda o firmanın misyonu ve vizyonunu da çizgileriyle göstermek,
görüldüğü yerde tanınmak için tasarlanır. Biz Grafiart olarak nereden bakarlarsa baksınlar tanınacağınız logolar tasarlarız.

Logo Tasarımı Bir Sanattır Bursa'da Grafiart ise Bu Sanatın En İyi Sanatçısı

Logo tasarımı kişilerin paraflarına benzetmek mümkündür. Yani paraf kişinin adı ve soyadının ilk harfleriyle attığı süslü bir imzadır ve paraf sahibini temsil eder. Logolarda firmanın adını temsil etmektedir. Nasıl yani? Şöyle ki Facebook’un logosunu bilmeyen yoktur. Mavi bir karenin içinde beyaz bir “F” harfi görünce aklımıza direk Facebook’un gelmesi gibi bir örnekle açıklanabilir. Ayrıca logo kurumsal bir kimlik için oldukça önemlidir. Ve basite alınamayacak kadar hassas bir konudur zira sonrasında değiştirmek hem itibar hem de akılda kalıcılık açısından biraz riskli olduğunu unutmamak gerekmektedir.

Logonuzun tasarımı ayrıca firmanın adını temsil ettiğinden firmanın hakkında da ipuçları vermektedir. O yüzden yanlış bir imaj çizmemek için iyi düşünülmüş ve tasarlanmış bir logo olmasına özen göstermekte fayda var. Yine iyi düşünülerek tasarlanmış bir logo unutmayın ki akılda kalıcılık açısından daha verimli olacaktır.

Öyleyse logo tasarımı hakkında incelenmesi gereken başlıkları maddeler halinde inceleyelim ki aslında ne kadar hassas bir konu olduğunu daha iyi anlayabilelim.

  1. Logo Nedir?
  2. Logo Tasarımında Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?
  3. Logo Tasarımı Neden Önemlidir?
  4. Özgün Bir Logo Tasarımı Nasıl Olmalıdır?
  5. Logo Tasarımında Renk Seçimleri Neden Önemlidir?
  6. Yazı Stili – Font Seçimi Nasıl Yapılmalı?
  7. Neden Hazır Görsel veya Fotoğraf kullanılmaz?
  8. Logonun Tarihçesi:
  9. Logolar Kaça Ayrılır?
  10. Logo ve Amblem Hakkında

1. Logo Nedir?

Logo Nedir?

Logo kelime anlamı ve tanımı olarak; firma, kurum, kuruluş, gazete vs. adına özel olarak tasarlanmış olup firmanızın simgesi/sembolü haline gelmiş halidir.

Genel olarak ise logo, sizin firmanızı diğerlerinden ayırmaya yarayan, okuma yazması olmayanlardan çocuklara kadar herkesin bilinç altına yerleşmesine yardımcı olan bir semboldür ki bilhassa çocukların bilinç altına yerleşmesi ve logonuzu tanıması aslında gelecek için bir yatırım yapmak anlamına gediğini de vurgulamakta fayda var. Hatta birçok firmanın reklamlarında ya da afişlerinde çocuklara yer verdiğini unutmayalım.

2. Logo Tasarımında Dikkat Edilmesi Gereken Unsurlar Nelerdir?

Logo Tasarımında Dikkat Edilmesi Gereken Unsurlar Nelerdir?

Logo tasarımını aşamasında dikkat edilmesi gerekenleri, psikolojik açıdan dikkat edilmesi gerekenler ve stratejik açıdan dikkat edilmesi gerekenler olarak 2 ye ayıracak olursak: Psikolojik açıdan dikkat edilecekler; İnsan psikolojisi bir hayli karışık olmasına rağmen bilinçaltı dediğimiz bizim dikkat etmediğimiz durumlarda beynimiz ve ortamın kurduğu bazı bağlantılar vardır. Bunlar subliminal mesajlardan (bilinçaltı mesaj) tutun da renklere kadar birçok şey örnek gösterilebilir.

Psikolojik Faktörler;

  • Sunulan hizmet ürün vb. ne ise psikolojide o işle ilgili olumlu mesajlar yaratacak renkler tercih edilmeli ve nizam açısından da renk kombinasyonuna dikkat edilmeli, uyumsuz veya göz zevkini bozacak renklerden kaçınılmalıdır.
  • Aşırıya kaçmadan, anlaşılır ve dikkat çekici fontlar tercih edilmelidir.
  • Logonun basit olması ve aynı zamanda aklıda kalıcı olması da önemlidir. Ayrıca tasarımın özgün olması da akılda kalıcılığı arttırmaktadır.
  • Logo tasarımında kullanılan şekillerde insan psikolojisi üzerinde etkilidir. Örneğin bilhassa trafik işaretlerinde kullanılan kare ile üçgen şekilleri güvenilirliği, dikkati, istikrarı ve ciddiyeti simgelerken yuvarlak şeklinde tasarlanan logolar devamlılığı simgelemektedir. Yine çizgilerinde kendi aralarında anlamları vardır. Mesela yatay çizgiler; güven, sakinlik izlenimi yaratırken, dikey çizgiler daha çok gücün simgelemektedir.

Logo Tasarımında Stratejik Unsurlar

İş dünyasında veyahut oyunlarda da olduğu gibi tasarımlarda da bazı stratejik durumlar vardır bunlar; rakiplerinden sıyrılmaya ve fark yaratmaya yardımcı olan faktörlerdir aynı zamanda.

Stratejik faktörler;

  • Tercih edeceğiniz logonun zamana karşı meydan okuması gerekmektedir. Bunun için klasiklikten faydalanmakta fayda var çünkü klasiklik zamana meydan okumak anlamına da gelmektedir aynı zamanda. Yeni moda şeyler bazen artık göz yorabiliyor ve belli bir müddet tutuna bilse de birçoğu ne yazık ki silinip gitmeye mahkum oluyor.
  • Logonuzun farklı farklı boyutlarda basılacağını yine tasarım aşamasındayken dikkat edin ve ona göre tercih yapın zira yanlış bir tercih yaptığınızda küçük basımlarda ayrıntılar alaca bulaca olabileceği gibi çok büyük boyutlarda da fazla yavan görünebilmektedir.
  • Sade olması her zaman iyidir gereksiz ayrıntılara yer vermeyin.
  • Müşterinizi veya hedef kitlelerinizi iyi belirleyip iyi yorumlayarak onlara hitap edecek bir tasarım olmasına özen gösterin, ayrıca sektörünüze de uygun olması daha anlamlı olacaktır.
  • Logonuzun siyah beyaz basımlarda da kullanılabileceğini veya çoğaltılabileceğini unutmalısınız.
  • Eğer firma isminiz akılda kalıcı ve hoş ise bunu logonuzda kullanmanız size stratejik açıdan avantaj sağlayacaktır.
  • İhracat yapan bir ülkeyseniz, logonuzun tasarımında kullandığınız harf, ibare vs. farklı anlamlara gelmekte olabilir, ufak çaplı bir araştırma yapmakta fayda var.
  • Eğer sağlam bir sloganınız olursa logo ve slogan her daim birbirini hatırlatacak adeta akıllara kazınacaktır.
  • Alan adınızı almadan logo tasarımınızı yaparsanız ve kullanmak istediğiniz alan adı dolu olursa baştan başlamanıza sebep olabilir. Bu yüzden önce alan adınızı alıp sonra tasarımızı belirlemeniz daha doğru olacaktır.
  • Beğendiğiniz her logodan bir parça alıp yeni bir logo adı altında birleştirerek özgün bir logoya sahip olmuş olmazsınız aksi taktirde kullandığınız parçalar o firmayı hatırlatabileceği için kendi ellerinizle rakiplerinizin reklamlarını yapmış olma ihtimaliniz oldukça yüksektir.

3. Logo Tasarımı Neden Önemlidir

Öncelikle logo kurumsal bir kimlik yaratmak için olmazsa olmaz bir unsurdur. Kurumsal kimlik ise bir firmanın piyasada edindiği adı ve piyasada tanınma şeklidir.
Devamında ise ticaretin daha yeni yeni başladığı yıllardan itibaren kullanılmakta olup daha çok rakiplerinden ayrılmasını sağlamaktadır. Ayrıca çok iyi bir reklam unsurudur. Bir çok firma çalışmakta olduğu ya da iş teklifi verdiği firmalara kendi logolarının basılı olduğu antetli kağıt, takvim, ajanda vb. gibi genelde sürekli göz önündü bulunacak hediyeler götürülmektedir. Böylelikle sürekli olarak bu hediyeleri kullanan müşteri bilinçaltında o firmaya güven duymakta ve alış- veriş işlemlerini doğal olarak sürekli gözünün önünde olan firmadan yapmaktadır. Ayrıca firmanın da kendi logosunun basılı olduğu ürünleri (ajanda, takvim…) kullanması yine ziyarete gelen müşterilere kurumsal bir izlenim yaratmaktadır. Bugün reklam o kadar önemlidir ki çoğu şirket, şirket araçlarına şirketlerinin logosunu basmaktadır.

İyi bir logo tasarımınız varsa rakiplerinize oranla avantaj sağlamanız daha olasıdır çünkü göze hitap eden her şey daha çok dikkat çekmekte ve talep edilmektedir. Bunun için doğru renkler, doğru fontlar ve amaca uygunluk çok önemlidir.

Yeni bir kurumsa kimlik oluşturma aşamasında eğer iyi bir logo tasarımınız varsa iyi bir web sitesine sahipseniz hızlı bir şekilde markalaşma yoluna girebilirsiniz çünkü en önemli faktörlerden birini yani görsellik ile reklama dikkat etmişsinizdir ki bu da büyük bir artıdır.

4. Özgün Bir Logo Tasarımı Nasıl Olmalıdır?

Özgün Bir Logo Tasarımı Nasıl Olmalıdır?
  • Basit ve sade olmalı. Çok şaşalı logolar göz yormakta ya da karmaşık geldiğinden çok anlaşılmamakta olup amacından şaşmış olur. Bu hususta önemli olan logonun ne kadar yoğun olduğu değil ne kadar sade olduğu önem arz etmektedir.
  • Anlaşılır olmalı. Yani en azından hedef kitlesi tarafından anlaşılmalı öznel şeylerden daha çok nesnellikten yararlanılmalıdır.
  • Akılda kalıcı olmalı. Zihnimiz o kadar çok şeyle meşgul olurken bir logoyu akılda tutmak oldukça zor hatta iyi tasarlanmamış bir logoyu akılda tutmak için özel bir çaba gerektirmektir. Bundan dolayı akılda kalıcılık için kimsenin çaba göstermesine gerek olmadan bir şekilde aşina olunacak bir tasarım hem daha özgün olup hem de daha akılda kalıcı olmaktadır.
  • Rakip firmaların analizleri yapılmalıdır. Ve rakiplerinizi taklitten kaçınmanız yine özgünlük adında önemli bir adım atmak demektir.
  • Gereksiz unsurları ya da olmasa da olabilecek unsurları logonuza eklemeyin. Bu sadece dikkat dağıtmak ve fazladan yer kaplamaktan başka bir işe yaramayacaktır
  • Farklı büyüklüklerde görünümünü kontrol edilmiş ve ona göre tasarlanmış olması gerekmektedir.
  • Belli bir döneme hitap etmekten kaçınılmalı uzun vadeli düşünmeli.
  • Marka kimliğinizi yansıtan renkler ve şekiller tercih edin.
  • Hedef kitlesi göz ardı edilmemeli.
  • Renklerin uyumlu olması gerekmektedir.

5. Logo Tasarımında Renk Seçimi Neden Önemlidir?

Logo Tasarımında Renk Seçimi Neden Önemlidir?

Yapılan araştırmalarca renklerin insanların üzerinde etkileri vardır. Ve reklam sektörü için, web tasarımı için ya da tasarım yapan herhangi bir iş için göz ardı edilemeyecek kadar önemlidir.
Birçok büyük firmanın bugün bu kadar büyümelerinin en önemli sebeplerinden biri de doğru kurumsal kimlik edinmeleri ve renklerin gücünü fark etmeleridir. Ya da fark eden birileriyle çalışmalarıdır. Bursa Grafik Ajansı olan Grafiart da bu konuda oldukça başarılıdır.

Renkler pek çok alana hükmetmektedir. Bunların başlıcalarını, bankalar, yemek sektörü, sosyal ağlar oluşturmaktadır. Dikkat ettiyseniz hemen fark edeceğiniz ayrıntılar bunlar. Şöyle ki fast food zincirlerinde en kullanılan renkler genellikle kırmızı ya da turuncudur. Hatta logolarından ziyade şubelerinin tezgah alanlarına kadar bu renkleri tercih etmektedirler çünkü bu iki renk açlığı çağrıştırmaktadır. Yani kırmızı ve turuncu rengi sizi acıktırır. Bankalar ise genelde mavi ve yeşil renklerini tercih etmelerinin sebebi ise sosyal ağların tercih etme sebepleriyle aynıdır. Çünkü mavi renk ile yeşil renk güveni simgelediğinden, kullanıcı ve müşterilerine güvende olduğu hissiyatı yaratmaya çalışılmaktadır.

Logo Tasarımında Renklerin Psikolojideki Etkileri

  • Sarı Rengi: İyimserlik, açıklık ve sıcaklık duygularını uyandırmaktadır.
  • Mavi Rengi: Daha çok güven, huzur olarak psikolojik olarak değerlendirilir ancak özgürlük ve güç olarakta bir duygu yaratmaktadır.
  • Yeşil Rengi: Yeşil rengi de mavi rengi gibi güven ve huzur vermektedir. Bununa beraber doğa ve doğallığı da yaratmaktadır.
  • Kırmızı Rengi: Kırmızı insan psikolojisinde daha çok açlık, cesaret ve heyecan duygularını uyandırmaktadırlar.
  • Turuncu Rengi: Turuncu rengi de yine kırmızı renginde olduğu gibi açlık duygusuna kapılmanıza ve neşeli- eğlenceli hissetmenize neden olur.
  • Mor Rengi: Mor rengi ise yaratıcılığın ve üretkenliğin harekete geçirdiği duygulara yönlendirir.
  • Gri Rengi: Doğallığı ve sakinliği simgelemektedir.
  • Siyah Rengi: Tarafsızlığı, güvenliği ve tarafsızlık duygularını harekete geçirmektedir.

6. Yazı Stili - Font Seçimi Nasıl Yapılmalı?

Yazı Stili - Font Seçimi Nasıl Yapılmalı?

Eğer her haliyle başarılı logo tasarımı istiyorsanız bütün içinde ahenkli olmasına özen göstermeniz gerekmektedir. Yazının stili, puntosu, fontu oldukça önem arz etmektedir, aksi taktirde bir uyum yakalamak oldukça zor olacaktır. Yazının şekli logonuza karakteristik bir yön vereceğinden dikkat edilmesi gereken hususlar arasındadır.

Farklı ve oldukça karışık, okunurluğu zor yazı tiplerinden uzak durmak gerekmektedir. Amacımız akılda kalıcı olmak olsa da farklı yazı stillerinin anlaşılmama ihtimali bir hayli fazladır. Yazı stili tercihinizde tipografinin gücünden yararlanmanız size büyük bir artı kazandıracaktır.

7. Neden Hazır Görsel veya Fotoğraf Kullanılmaz?

Neden Hazır Görsel veya Fotoğraf Kullanılmaz?

Logo tasarımlarında fotoğraf gibi hazır görseller gibi herkesin kullanma hakkı olan şeyler kullanılmaz. Çünkü kimsenin üzerinde hak idea edemeyeceği için firmaya özel kalmayacaktır. Bu da başarılı logo tasarımı için uygun bir tercih olmayacaktır. Aynı şey vektörel çizimler içinde geçerlidir.

8. Logonun Tarihçesi

Sanılanın aksine logonun tarihi geçmişi oldukça eskilerden başlamaktadır. Öyle varsayılıyor ki kökü 4000 yıl öncelerine kadar dayanmaktadır. Evet bugünkü kadar gelişmiş, renklendirilmiş veya şekilli olmamakla beraber oldukça etkili çalışmaları olmuştur. Bilhassa Babiller silindir şeklindeki mühürlerinin, semboller bugün kullandığımız ve işletmelerin kurumsal kimliklerinin bir parçası olan logoları oluşturmaktadır. Yine eski çağlarda kullanılan gümüş ya da altın paraların da günümüz logolarına katkıda bulunmuştur.

Logonun asıl gelişimi ise sanayileşmeye geçilmesiyle başlanmıştır. Artık endüstriye açılan işletmeler, fabrikalar markalaşma kavramını da beraberinde getirdiklerinden zamanla diğer işletmelerden de ayrılmayı amaçlamasıyla logo kavramı olarak geliştirmeye başlanmıştır.

Endüstri devri logonun yayılmasına sebep olmuştur ve matbaacılığın, basılı yayınlarında devreye girmesiyle birlikte artık logosuz bir işletme artık saygınlık kazanmamasıyla birlikte güvende vermemektedir.

Kronolojik olarak gitmek gerekirse günümüzde kullandığımız modern logoların 1870’li yıllarda tasarlanmaya başlandığını söyleyebiliriz.

9. Logolar Kaça Ayrılır?

Güncel logo tasarımında 3 çeşit vardır:

  • Simge ile tasarlanan logolar; Simgelerle oluşturulan logolar daha çok kendini kanıtlamış ve dünyaya açılmış işletmelerin tercih ettiği bir logo tasarımı türüdür. Yalnız daha yeni kurulan bir işletmenin böyle bir tercih yapmaları kargaşaya yol açacağından kurumsallaşma sürecinde pekte faydası olmayacağı için biraz riskli olacaktır.
  • Textler ile tasarlanan logolar; Harflerle oluşturulan tasarım türleridir. Akılda kalıcı, özgün, ve firmanın yaptığı iş ile alakalı bir ismi varsa kullanılabilen bir türdür. Yalnız dikkat edilmesi gerekmektedir çünkü; ihracat yapanlar için anlaşılması gerekmektedir. Örneğin bu gibi durumlarda Arapça yazı tercih etmeleri oldukça yanlış olup çokça talep edilmeyecektir.
  • Text ve simgelerin her ikisini de kullanarak tasarlanan logolar; genellikle tercih edilen bir türdür. Yaratıcığın daha çok konuştuğu ve orijinal içerikler üretilmesinin daha kolay olduğu bu logo tasarım çeşidi, yeni kurulan işletmeler için de uzun soluklu işletmelerinde iyi tasarlandığı taktirde kullanırken sıkıntı yaşamayacağı bir türdür.

10. Logo ve Amblem Hakkında

Çok karıştırılan bu iki terim aslında birbirlerine yakın olmakla birlikte aynı zamanda bir o kadarda da farklı şeylerdir. Logolar firmanın imzası olarak bilinirler. Belli kurallar eşliğinde harfler ve simgelerle süsleyerek oluşturulurken amblemler yapılan işe özgü olan şekillerin, imgelerin ve genelde kuruluş yıllarının da eklenmesiyle oluşturulanlar amblemdir.

Amblemler de yine logolar gibi markanın uzun uzun kendisini anlatması reklam yapması vs. vs. durumlardan kurtarılmasına yardımcı olurlar. Sadece görüntüsünün olduğu yerde markayı temsil etmektedirler. Amblemlerin logolarla bir benzer özelliği ise her ikisi de marka ürünlerinin birbirinden ayrılmasına yardımcı olmaktadırlar. Ayrıca amblemlerde logolar gibi kurumsal kimliğin bir parçası olmuşlardır. Yani kurumsal firmaların hemen hemen hepsinin bir logosu ve bir de amblemi mevcuttur.

Amblemler daha çok ayrıntı içerdiğinden logo gibi her alanda kullanılması logodaki kadar kolay olmayacaktır. Ayrıca ayrıntılar içerdiğinden istenildiği kadar büyültülüp küçültülemeyeceği için çok da kullanışlı olmayacaktır.

Kısacası logo tasarlamak karışık ve kurallı bir iştir. Eğer yeni bir işletme kurduysanız mutlaka uzman birileriyle çalışmanız size uzun vadede çok şey kazandıracaktır. Alanında uzman ve Bursa grafik ajansı olan Grafiart sizlerin kafasında tasarladığını en mükemmel şekilde tasarımlara dökmektedir. Yine tasarımınız yok ise Bursa logo tasarımı ile ilgili çalışanları ile sizlere en uygun logoyu tasarlamaktadır. Son olarak logo tasarımınızı değiştirmek bilhassa büyük firmaları fazlasıyla maliyete sürüklemektedir. Bu yüzden iyi bir tercih için en iyi adres Grafiart sizlerle çalışmaktan memnuniyet duyar.

Bursa reklam ajansı olarak, Bursa logo tasarım hakkında profesyonel destek ve firmanızı en iyi yansıtacak özgün logo tasarımı için bize ulaşabilirsiniz.

İletişime Geçin